Sivut


torstai 7. toukokuuta 2015

Ihan Keravalla/Keravassa

Tiistaina jäi harmittavasti väliin yksi hankerahoilla toteutettu kirjavinkkauspäivä, jossa olisin halunnut olla emännöimässä. Hyvin se oli toki mennyt, ja vinkkari oli aivan innoissaan kyläkoulumme hengestä, yöpymispaikastaan (leirikeskus järven rannalla) ja kaikesta. Tapasimme pikimmiten eilen aamulla kahvien merkeissä, kun kuitenkin ajelin kylille viedessäni poikia kouluun. Saimme näin myös näppärästi palautettua avaimet. Oli mahtavaa jutustella, ihan kuin olisimme aina tunteneet. Upea tyyppi, kerta kaikkiaan! Ja miten hienoa työtä hän tekee näinä aikoina, kun lukemisesta ja sen määrän ja laadun vähenemisestä ollaan jatkuvasti huolissaan. Kahviemme jälkeen vinkkari jatkoi matkaa naapurikuntaan ja antoi minulle kiitokseksi ihanan kortin:



Teksti: Anneli Kanto, kirjasta Älytön ayriäinen,
kuva: Kaisa Rekinen.


Mikä mahtava työ minulla onkaan. Tai siis juuri nyt ei ole, sairastan, mutta noin yleensä ottaen...

Nyt onkin ollut sitten aikaa lukea. Sain loppuun Stefan Tegenfalkin Pahan kasvot. Pakollinen päätösosa niille, jotka ovat lukeneet kaksi edellistä jännäriä. Sitten ahmaisin täällä jo aiemminin vilahtaneen Antoine Laurainin Punaisen muistikirjan naisen, joka oli suloinen - vaikkakin täysin ennalta-arvattava - aikuisten satu. Sellainen välipala. Nyt olen lukemassa uudemman kerran Lisa Genovan Edelleen Alice -kirjaa, koska halusin palata siihen nähtyäni elokuvan pääsiäisenä Keravalla Helsingissä. Näin ne päivät kuluvat rauhallisesti ja jaksan pysytellä paikoillani.

Niin, ja ne kuopuksen synttäritkin menivät mainiosti. Meno ei yltynyt liian villiksi ja minun ihan omat hermonikin riittivät. Esikoisella sattui olemaan konserttireissu lähikaupunkiin, joten hänen hermojaan ei koeteltu lainkaan. Kuopus oli tyytyväinen ja onnellinen illalla nukkumaan mennessä, ja se on tietysti pääasia. Totesimme, että hänellä on ihania ystäviä. Esikoinen palasi myöhään ja oli kuulemma ollut mukava reissu ja hieno konsertti myös. Upeaa, että lukion musiikinkurssilla järjestetään  tuollaista!

***

Elimäen tarkoituksessa Keravan kerrotaan olevan "Nojatuolin tyynyt takana oleva kolo, joka varastoi viisipennisiä ja legopalikoita".

26 kommenttia:

  1. Ihana juttu! Luepas kirja...jaa-a...kirjeitä saarelta, jotenkin noin sen nimi oli, arvaa nyt muistanko kirjoittajaakaan

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Onko se se ihan uusi, tänä vuonna ilmestynyt kirjeromaani? Mä laitoin siitä varauksen, kiitti vinkistä!

      Se kirjavinkkari on muuten teiltä päin ja se kysyi, josko tiedän mitä on remmastella. No en tiennyt ennen!

      Poista
    2. "Kirjeitä saarelta" /Jessica Brockmole)? Oli ihan mukava lukukokemus Skyen saarelta ja Lontoosta ja herätti armottoman himon lähteä Sisä tai Ulko Hebrideille... uhuu..

      Poista
    3. No just sen mä varasin. Toivottavasti ei saa mussa aikaiseksi samaa reaktiota

      Poista
  2. Hienoa, että kaikki onnistui noin mainiosti sairastelusta huolimatta. Minullakin odottaa kirjahyllyssä tuo Punaisen muistikirjan nainen. Välillä tarvitaan juuri sellaisia aikuisten satuja, jotta tätä arkea jaksaa viedä eteenpäin. Mukavaa loppuviikkoa!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Minä tykkäsin siitä sadusta kovasti, sopi juuri mun tän hetkiseen olotilaani. Toivottavasti säkin nautit siitä!

      Mukavaa loppuviikkoa sinnekin.

      Poista
  3. Olenkohan mä Marjaana sulle mainostanut kirjojani GoodReadsissä? Siellä vois olla vinkkejä, löytynee kun kuukkeloit nokisuulla.

    Mä voisin vinkata yhtä nyt jo vähän vanhempaa kirjaa, josta on tehty elokuvakin eli "Vettä elefanteille". Se oli hyvin kirjoitettu ja mielenkiintoinen kuvaus sirkuselämästä 1900-luvun alussa. Leffakin on ihan ookoo, siinä on ihan hyvät näyttelijät.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Aaargh ja unohdin sanoa eli Sophie Kinsellan muut kuin Shopaholic-kirjat on todella hauskoja. Niille nauran ihan ääneen :) Yleensä luen kevyempiä lomalla rannalla tai uima-altaalla lojuessa.

      Poista
    2. Mä oon joskus kurkkinut sun listojasi sieltä, oot mainostanut eli et ;-)

      Mut joo, kiitti vinkistä, nyt mulla ois ainakin aikaa lukea!

      Poista
    3. Mä oon lukenut Kinsallaa mutten ihan uusimpia. Just sopivaa kesä- ja muuten-vaan-kevyttä lueskeltavaa.

      Poista
  4. Mä olen lukenut tota Edelleen Alicea hitaasti ja hartaasti - se on hyvä, mutta siinä on jotain sellaista, että sitä ei voi lukea "ahmimalla", vaan se on luettava rauhallisesti ja ajatuksella. Tai sitten se ehkä johtuu siitä, että oma muistin huonous on niin lähellä kirjan aihetta, vaikka itsellä ei kuitenkaan ole kyse alzheimerista tms.
    Mulla muistiongelma esiintyy mm. sillä, että tänäänkin olen muutamaan otteeseen joutunut miettimään ihan tavallisia sanoja - ja sitten kun olen antanut asian olla, niin sanat on muistuneet mieleen :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No mulla on ihan sama - luen sitä edelleen,vaikkka olen jo toisella kierroksella ja muistan tosi paljon, siis kirjasta.

      Muistiongelmat on mullekin tuttuja, olenhan kertonut, että homeiden toksiinit aiheuttaa neurologisia ongelmia joista sanojen katoaminen, ajatuksen pätkiminen, aivosumu ovat vain muutamia monista... Kurjia juttuja kumpaisellakin nää!

      Poista
    2. Kun mietin sitä, mitä ennen tein työkseni - mistä siis olen edelleen sairaslomalla - ja missä olin hyvä, tulee välistä melkein itku, kun en muista ihan tavallisia sanoja, vaikkapa kaupassa "oltermannijuusto". Olen sitten ilman juustoa, typeränä, kyyneleet silmissä, leipäosastolla, kun en osaa AM:lle sanoa, mitä vielä piti ostaa.
      Minä, jota ennen pyydettiin erilaisiin projekteihin, koska olin tarkka, nopea, tehokas jne.

      Tänään en saanut pyykkejä pyykkikoneeseen enkä sieltä pois, kun selkä on niin pirskatin kipeä sunnuntaisesta lenkkeilystä! Btw. Ostin itselleni äitienpäivälahjaksi selättimen. Vielä kun osaisi käyttää sitä :D

      Poista
    3. Oi, selätin, mun suuri rakkauteni! Eikö sulle tullut mukana käyttöohjeita?

      On kauheaa huomata, ettei enää ole niin skarppi kuin ennen. Sitä tuo Edelleen Alice kuvaa musta riipaisevan hyvin. On se koskettava kirja!

      Poista
    4. Ei ollut käyttöohjeita mukana :( Täytyy ottaa ja soittaa jollekulle huomenna ja marista ;) Jotenkin pelkkä video (ostettava vielä!) ei oikein nappaa!

      Poista
    5. No höh! Mulla oli käyttöohje. Jos marina ei tuota tulosta, kerro mulle...

      Poista
    6. Kiitos :)

      Soitin Wellmenille ja Niina lupasi lähettää mulla ohjeen :)
      Sanoi, että "meidän" Prisma, josta tuon ostin, jostain syystä ottaa ohjeet pois laatikoista ja vie ne infoon tms. Outoa. Yritin katsoa, että paketti olisi avaamaton, mutta huomasin kyllä kotona, että paketti oli kuitenkin avattu. Todella omituista touhua!

      Poista
    7. Tiedätkö, ihmiset ostaa niitä feikkiselättimiä ja pöllii sitten aidoista ohjeet. Sä olisit saanut ne varmaan infosta jos myyjä olis vaan älynnyt opastaa - tai jos siellä olis ollut kunnon opaste tuotteen vieressä.

      Mut pääasia, että saat ohjeet.

      Oon aatellu sua paljon tänään, koska on meinaa muistaa mitään. Kävin automaatilla nostamassa esikoisn säästötililtä kirjarahoja sille ja kaupassa ihmettelin, miksi mulla on viiskymppinen lompakossa vaikkei normaalisi todellakaan ole sen kokoisia seteleitä.

      Kaupan pihalla juttelin ystävän kanssa puhelimessa, istahdin autoon ja etsin kuumeisesti puhelinta katsoakseni kellon aikaa(en käynnistänyt autoa, niin en nähnyt siitäkään kellosta). Meni hetki tajuta, ettei auta laukkua ruopata kun puhelin on korvalla...

      Poista
  5. Minen tajua runoudesta mitään mutta tuollasiet mitä saamassasi kortissa on, ovat sellaisia joista pidän. Lyhyitä ytimekkäitä ja hauskoja jotka jäävät helposti mieleen ja siksipä kysynkin että onko olemassa runokirjaa jossa olisi pelkästään vastaavanlaisia runoja? Ihan sillä että haluaisin opetella niitä muutenkin mutta raksalla nuo olisivat ihan ykköskamaa koska työkaveria jolle sattuu mittavirhe tai joku muu moka, ei ärsytä mikään niin paljon kuin älytön runo. Asia on meinaten testattu moneen kertaan :D

    Niin, ja jos en muista tulla kysymään (sä tiedät etten jätä tulematta ilkeyttäni vaan tämä muisti on oikeesti ihan perseestä), niin olisitko ystävällinen ja ilmoittaisit vaikka s-postilla tai mun blogin kommalaatikossa?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Sun pitää lainata lastenrunokirjoja. Tuo kortin runo on kirjasta Älytön äyriäinen. Myös Allakka pullakka -nimistä runokirjaa voisin suositella. Ihania järjettömiä runoja täynnä koko kirja. Ei voi olla huono, jos mainitaan et "Heiluu pinkeiden pimujen pyllysilikooni"
      tai "Ruokki, räyskä ja riskilä tanssivat luodolla twistiä, räpylät läppää, däpädipadäppää..."

      Poista
    2. Kiitos vinkeistä!
      Eukko on menossa taas ensi viikon alussa kirjastoon joten minäpä saapastelen sinne myös ja kysyn noita opuksia.

      Poista
    3. Sä saat kyllä kaikki sekopäisiksi kun opettelet parit lasten runot.

      Tuossa Allakka pullakassa on mun suosikkiruno - jota ei missään nimessä pidä ottaa itseensä. Se vaan on niin hyvä.
      "Tyhmänä syntyi, tyhmänä kuoli, siinä välissä näppejään nuoli."
      Lasten runokirjassa!?!

      Aikuisten runoista sä saattaisit tykätä Hal Sirowitzin Äiti sanoi tai Terapeuttini sanoi -kirjoista.

      Poista
    4. Mä arvelen, että Paimen voisi tykätä myös Risto Rasan luontorunoista :)

      Poista
    5. Mä just mietin muitakin aikuisrunoilijoita mutten keksinyt ketään sopivaa!

      Poista

Kiitos kommentistasi!
Marjaana