Sivut


torstai 17. heinäkuuta 2014

Syö, juo, mies, nainen

Minä aloitan aamuni aina liki samalla tavalla: kahvia, sitten hetken päästä aamupala - jogurtti ja hedelmä arkena ja silloin, kun on vähän enemmän aikaa ja jaksua, niiden tilalle lasi smoothieta - ja vielä toinen kuppi kahvia. Taidan olla aika tylsä tyyppi. Viime viikolla vietin taas tarkan markan päiviä ennen tiliä, joten kun törmäsin netissä ruispalasmoothien ohjeeseen, kaivoin kaapista kuivettumisvaarassa olleen Reissumiehen puolikkaan, pakkasesta viime kesän viimeiset mustikat ja surautin sellaisen. Piimään en koske, joten korvasin sen maustamattomalla jogurtilla ja vaniljajogurtin luomumustikkajogurtilla. Tulihan tuosta ihan hyvä, mutta minun tehoton blenderini jätti kyllä leivän vähän turhan tuntuviksi paloiksi. Taidan siis pitäytyä jatkossa normireseptissäni, johon kyllä tulee kuituja sekä vehnän- että kauraleseiden muodossa. Ja pellavasiemenrouhetta, oluthiivaa ja vehnänorasjauhetta (yäk). Normaalisti makeutan luonnonjogurtin banaanilla ja liotetuilla kuivatuilla aprikooseilla, luumuilla taikka rusinoilla.





Minä olen siinäkin suhteessa jämähtänyt, että koitan lomasta, ja siitä huolimatta, että lapset ovat liikenteessä vuorotellen, pitää kiinni edes jonkinlaisista yhteisistä aterioista. Lukaisin jutunkin siitä, mitä etuja yhdessä syömisellä on. Ja vaikka yksiselitteisesti ei olisi voitu osoittaakaan, että nimen omaan se yhdessä ruokailu toisi nuo kaikki positiiviset vaikutukset (lapset ovat terveempiä, vähemmän masennusta, syömishäiriöitä jne), niin jo parempi ravintoarvo, tavat ja yhteisöllisyys riittävät minulle.

Huomaan, että tällä hetkellä, vaikka koulun ateria on jäänyt pois, ruokaan menee jonkin verran vähemmän rahaa kuin talvella. Vähemmän suita ja ehkä minäkin syön vähän kevyemmin, kun en ole töissä? Ainakin huomaan, että joka päivä ei edes tule itselle laitettua lämmintä ateriaa. Eipä sillä, että kuihtumaan pääsisin, koska sen mitä syömisessä säästää, tulee kyllä juomingeissa tuhlattua. Lomalla on viini- tai siiderihana löyhemmällä ja tuolloin tällöin tulee nautittua vilvoittava lasillinen. Nyt ainakin, kun ilmat ovat sen sallineet.

En minä muuten purrut, vaikka mieli teki, mutta useampikin ihminen on jo minulle ehtinyt valittaa kun on niin kovin kuuma. Samat kyllä olivat alkukesästä sitä mieltä, että kylmää on ja kurjaa. Minulle tämä lämpö kyllä kelpaa. Ensi viikosta näyttäisi taas tulevan vallan helteinen. Sitten menenkin viikoksi töihin ja sen jälkeen lomailen vielä yhden viikon. On tämä kesä ihana.

***

Miten minusta tuntuu, etten olisi yksinomaan otettu, jos minun mukaani nimettäisiin punkkilaji tai aknebakteeri?


4 kommenttia:

  1. Mun on pakko tunnustaa, että lukiessani pohjoisessa asuvien ihmisten läkähtymistä, olen onnellinen siitä, ettei täällä ole tarvinnut nyt läkähtyä! :) Toissailtana pidin vähän aikaa tuuletinta avoimen ikkunan edessä ennen nukkumaan alkamista, mutta muutoin on voinu nukkua ihan tuulettimitta, ja se on hienoa.

    Tuosta lasten kans yhdessä syömisestä on huono omatunto... ei meillä kateta pöytää ja istuta yhdessä syömään - mie teen ruuan ja ihmiset syö kun haluavat syödä. Esikoinen on niin hirvittävän herkkä "mässytykselle", että se ei voi varsinkaan isänsä kans syödä samassa pöydässä ollenkaan ilman kuulosuojaimia. Nykyisin ei edes niiden kanssa. Jos mennään jonnekin ulos syömään, lapset syö juuri tuon takia eri pöydässä. Ja minäkin kuulemma mässytän. Siinä on lapsella kestämistä maailmassa, kun aina ei voi ruokaseuraansa valikoida.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kuule Sanna, mä luulen, että joka perheessä tehdään omalla lailla. Tää yhdessäsyöminen on mulle jonkinlainen "pakkomielle" tai siis koen sen kovin tärkeäksi. Mutta ei se tarkoita, että kaikkien pitäisi niin tehdä ;-) Ja kylläpä meilläkin se on kaukana sellaisesta sivistyneesta "Ojentaisitko minulle voin, kiitos" -olemisesta. Tai että ehdittäis siinä vaihtaa päivän kuulumiset... ehei. Joskus esikoinen hotkii ruokansa niin nopeasti että kuopus on tuskin kerinnyt jäähdytellä omaansa. Mutta näillä mennään!

      En mäkään kauheesti enempää lämpöä toivo, mutta tää on nyt just hyvä, ja ens viikon aurinko ja lämpö kans. Päästään vihdoin uimalaan ja sillei.

      Poista
  2. Pitääpä heti tulla kommentoimaan, jos kerran olet meikäläistä jo ikävöinyt..... :) Mun tulee lomalla muutenkin oltua vähemmän koneella, kun on kaikkea muuta tekemistä eikä tässä pojan koneessa ole edes suosikkilistaa, josta nappaisin kaikki tuttuni heti näkyviin.
    Kyllä olen taas osannut lomani oikeaan aikaan sijoittaa, enkä todellakaan ole valittanut keleistä. Nautinnollista! Sisällä ei malta juurikaan olla ja reisussa oli todella nautinnollista, kun sai päivät viettää ulkona. Eka vain kiinni johonkin tolppaan ja kirja käteen. Vielä olisi kaksi viikkoa jäljellä.
    Tuolla reisussa tuli meikäläisenkin avattua oluttölkkejä melko tiheään tahtiin, mutta nyt kotona sen voi taas lopettaa. Yksi lapsistani ei pidä lainkaan siitä, että otan, joten yritän olla ilman. Eihän kukaan äiti halua lapsensa mieltä pahoittaa. Eikä se itselle ole mitenkään tarpeellista.
    Nyt täytyy lähteä ostamaan äidille syntymäpäivälahjaa ja illalla kyläilemään! Mukavaa lomanjatkoa!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mainiota, loma jatkuu siis molemmilla, mulla vähän pätkissä mutta ei haittaa. Ja kelit, todellakin, on suosineet! Ensi viikosta on vissiin tulossa suorastaan helteinen. Ei haittaa sekään ;-)

      Sun lomasi kuulostaa just siltä miltä pitääkin, rentoa, leppoisaa, mukavaa. Lomalla voi vähän höllätä, eikä nettipaastokaan tee yhtään pahaa. Mä en siihen kotona ainakaan kykene, reissussa oliskin sitten varmaan eri juttu.

      Nautitaan lomasta ja kiva kun olen palannut!

      Poista

Kiitos kommentistasi!
Marjaana