Sivut


sunnuntai 29. huhtikuuta 2012

Naisen osa?


Hihii, löysin Vanhaa viiniä -blogista ihanan listan, mitä naisen tulisi ennen kolmeakymmentä ikävuottaan omistaa ja osata. Alunperin se löytyy täältä. Tuo nyt vaan on niin herkullinen, että minun on ihan pakko vähän kommentoida. Osui sikälikin hyvään saumaan, että olen yksin kotona nauttimasta vapaasta ja voin tehdä mitä mielin. Näissä kohdissa tulee usein pohtineeksi elämää ja valintojaan, kun siihen kerrankin on keskeytymätöntä aikaa.

Ehkä tätä voisi  soveltaa nelikymppiseenkin?



Asiat, joita naisten tulisi kolmekymppiseksi mennessä omistaa ovat:

1. Yksi sellainen poikaystävä, jonka luokse voit palata vain huomataksesi, kuinka pitkälle olet päässyt. No en palaa en, mutta voin ajatella eräitä ja huomata, että olen tehnyt oikeita ratkaisuja. Kaikkien kohdalla.
2. Laatuhuonekalu, jonka ensimmäinen omistaja olet sinä itse.
Tuota noin... Ostimme tähän asuntoon muuttaessamme ensimmäisen sohvan, sängyn ja keittiön pöydän ikinä, ja tunsimme itsemme hyvin porvarillisiksi. Aiemmin liki kaikki on ollut kirppari- tai kierrätyskamaa. Homealtistus muutti tämänkin asian hyvin haasteelliseksi. Mutta nyt minua ympäröi omannäköinen kokonaisuus, jossa sekaisin uutta ja vanhaa. Minä viihdyn täällä!
3. Yksi täydellinen vaatekappale, joka kelpaa hätätilanteissa kun unelmiesi mies tai pomosi haluaa nähdä sinut hetken varoitusajalla.
Ei... Vaatteita minulla on vaikka kissat söisi - pesukoneen hajoaminen ja parin viikon odotus ei hätkähdyttänyt tässä mielessä ollenkaan. Mutta että täydellinen? Minä olen fiilispukeutuja eikä vakioasuja voi olla, se riippuu aina päivästä ja mielialasta mikä kulloinkin on täydellistä!
4. Laukku, salkku ja sateenvarjo, joita et häpeä.
Laukkuja ei voi naisella koskaan olla liikaa ja olen ylpeä jokaisesta. Salkkua en omista ja sateenvarjo nyt vaan on käyttöesine jota en edes ajattele saati häpeä. Mutta minulla on ihan täydellinen Marimekon sadevarustus joka saa ihmiset hilpeälle tuulelle.



5. Nuoruus, josta voit ylpeydellä lipua aikuisuuteen.
Auts, ehkä. Olin aika vastuullinen ja tasainen nuori, mutta aikuisvuosina ennen lapsia on tullut tehtyä sellaistakin, josta en nyt niin varauksettomasti ole ylpeä. Pääsääntöisesti kuitenkin.
6. Tarpeeksi mehukas menneisyys, jotta siitä riittää kerrottavaa vanhana.
Ks. edellinen... Sen verran on tullut tehtyä ja koettua, että juttua varmasti riittää.
7. Tietoisuus siitä, että sinustakin tulee vanha. Ja säästössä rahaa, jotta voit nauttia elämästäsi myös eläkepäivillä.
En minä tästä todellakaan nuorru. Rupesin reilu vuosi sitten sekä säästämään avioeroa varten (ne rahat käytettiin oman majan sisustamiseen) että rahastosäästäjäksi eläkepäiviä ajatellen, joten tämä taitaa täyttyä ;-)
8. Sähköpostiosoite, pankkitili ja vastaaja, johon kenelläkään muulla ei ole käyttöoikeutta. Jep
9. CV, jossa ei ole yhtäkään valhetta.
Minulla ei ole CV:tä enkä sellaista toivottavasti tarvitsekaan. On sen sijaan eläkevirka josta en usko haluavani pois ennen sitä.
10. Yksi ystävä, joka saa sinut aina nauramaan ja yksi, jonka kanssa saat itkeä.
Voi, monta! Minä olen rikas rikas rikas tässä suhteessa.
11. Monia ruuvimeisseleitä, porakone ja mustat pitsirintaliivit.
Hihii, vain pora puuttuu!
12. Jotain naurettavan kallista, jonka ostit itsellesi vain siksi, että ansaitsit sen.
Tässä olen hyvä, ja onneksi harrastin itseni hemmottelua surutta ennen eroa. Nyt voin nauttia niistä hedelmistä tuhlaamatta lisää. (Paitsi ettei nyt ehkä ihan naurettavan kallista?)
13. Luottamus siihen, että sinä ansaitset hemmottelua.
Joo, joo, joo!
14. Ihonhoitorutiini, kunto-ohjelma, ja suunnitelma kaikkien muiden asioiden varalle, jotka lähtevät pakostakin alamäkeä kohti kun ikää tulee lisää.
Ei, ei ja ei.
15. Hyvässä vauhdissa oleva ura ja hyvällä mallilla oleva parisuhde, ja suunnitelma kaikkien muiden asioiden varalle, jotka pakostakin vain paranevat kun ikää tulee lisää. Hehheh, urasta ei juuri voi minun tapauksessani puhua, mutta unelmieni työpaikka kuitenkin. Unelmieni parisuhdetta odotellessa...




Kolmeenkymmeneen ikävuoteen mennessä sinun pitäisi tietää:

1. Kuinka rakastua ilman, että kadotat oman itsesi.
Oi voi, opettelussa vielä. Ehkä viiteenkymmeneen mennessä?
2. Mitä ajattelit lapsista ja niiden hankkimisesta.
Minulle oli itsestään selvää, että haluan joskus äidiksi, vaikken ihan sellainen uhrautuva emo-emo olekaan. Osaan siis myös ottaa omaa aikaa ja nauttia muustakin kuin äitiydestä, todellakin.
3. Kuinka erota töistä tai parisuhteesta ja kuinka olla ystävillesi rehellinen ikävistäkin asioista ilman, että välinne tulehtuvat.
Eiköhän tämäkin onnistu ihan suht hyvin. Minä osaan olla aika diplomaattinen saadakseni asiat hoidettua.
4. Milloin yrittää kovemmin ja milloin luovuttaa.
Tästä tulee mieleen tyyneysrukous, joka on yksi hienoimmista tietämistäni elämänohjeista: "Jumala, anna minulle tyyneyttä hyväksyä asiat, joita en voi muuttaa, rohkeutta muuttaa ne jotka voin ja viisautta erottaa nämä kaksi toisistaan." Bingo.
5. Kuinka suudella niin, että se johtaa haluamaasi lopputulokseen.
Muistaakseni osaan ;-)
6. Tärkeiden poliitikkojen nimet, isoisoäitisi nimi, sekä kaupungin parhaan ompelittajaren yhteystiedot. Kuka on tärkeä poliitikko? Isoisoäidistä ei ole hajuakaan, kerran tässä kauhukseni jouduin miettimään myös isoäitini nimeä hyvän tovin, ennen kun se palautui mieleen. Minulla on luotto-ompelija jonka numero on puhelimessani.
7. Kuinka elää yksin, silloinkin kun et sitä halua.
Onnistuu, mutta juuri nyt haluan.
8. Minne mennä, kun kaipaat sieluhoitoa.
Ystävät, ystävät, ystävät!
9. Ettet voi muuttaa jalkojesi pituutta, et lantiosi leveyttä, etkä vanhempiesi käytöstä. Ai en vai? Minähän pystyn mihin vaan!
10. Että lapsuutesi ei ehkä ollut täydellinen, mutta ainakin se on ohi.
Puuh, todella, ja teinivuodet. En haluaisi olla missään muussa iässä kuin juuri tässä nykyisessä.
11. Mitä suostuisit ja mitä et suostuisi tekemään rakkauden tai rahan eteen. Kummankin suhteen kuuntelen kyllä sydäntäni enkä liian suuriin uhrauksiin tai kompomisseihin ole enää valmis.
12. Että kukaan ei selviä pitkään jos vetää liikaa alkoholia, huumeita tai ei käytä hammaslankaa. Kukapa ei tietäisi.
13. Keneen voit luottaa, keneen et.
Minulla on aika hyvä vaisto ihmisten suhteen ja harvoin tulee tehtyä virhearviointeja.
14. Että sinun ei tarvitse pyytää anteeksi jostain, joka ei ole ollut sinun vikasi.
Olen opetellut nöyryyttä ja anteeksipyyntöjä eikä se aina ole helppoa. Joten en varmasti pyydä anteeksi asioita joista ei tarvitse.
15. Miksi ihmiset sanovat, että elämä alkaa kolmekymppisenä.
Eipäs kun nelikymppisenä!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kiitos kommentistasi!
Marjaana