Sivut


perjantai 28. kesäkuuta 2013

... ja panen suihketta kainaloon...

Jooei. "Mä maalaistyttö oon, ja panen kookosöljyä kainaloon".

Nyt menee todella luomuhörhöosastolle, mutta menköön. Aihe on ainakin ajankohtainen: hikoilu ja sen estäminen. Deodoranttien, etenkin alumiinia sisältävien, terveysvaikutuksista ollaan montaa mieltä. Minä olen jo pidempään käyttänyt luomulaatuisia meikkejä ja ekologisia dödöjä. Ongelmana on minullakin ollut ekodödöjen teho. Olen kokeillut yhtä ja toista ja Urtekramin hajuttomaan Deo Crystaliin olen ollut ihan tyytyväinen. Mineraalikivi taas ei pitänyt tarpeeksi hyvin hienhajua loitolla. Kookosöljyäkin kokeilin yhteen aikaan, mutta varsinkaan kesällä se ei ollut alkuunkaan riittävä. Nyt, kun deodorantti loppui juuri kotona lomaillessa ja kun käyntiä ekokauppaan ei ole, päätin jälleen kerran testata vielä astetta hullumpaa tuotetta: itse tehtyä dödöä! Sellaisen resepti nimittäin hyppäsi suorastaan silmille tässä yhtenä päivänä Internetin ihmemaasta. Aineksetkin löytyivät omasta kaapista. Siispä hommiin.


Yllä keitosvärkit ja alla aiemmin käyttämäni deodorantit.


Tuuttasin kookosöljyn, joka lämpötilasta johtuen oli ihan juoksevaa, soodan ja maissitärkkelyksen kannelliseen pieneen pakasterasiaan, sekoitin, ja sieltäpä sitä sitten kaivetaan kainaloihin laitettavaksi. Kokeilin heti. Olosuhteet ainakin ovat aika extremet, keskiviikkona jolloin keitoksen väsäsin oli meillä varjossa liki 30 astetta. Eilenkin mittari näytti samoja lukemia. Kainaloista leijuva mieto kookoksen tuoksu ei häiritse minua, päin vastoin, pidän siitä ja vaihtelusta, kun olen jo pitkään käyttänyt täysin hajuttomia versioita. Mutta vähän hassulta tuntui mönjää levitellä - tunnen itseni Koijärven puiden halaajaksi. Toisaalta kaikkeen varmaan tottuu, jos tämä todella toimii. Toistaiseksi olen ainakin ollut tyytyväinen ja hajuton, joten kokeilu jatkukoon. Pistin mömmöä jopa pieneen matkapurkkiin käsilaukkuun hätävaraksi. Onhan tuo tahna puhtaampaa ja ekologisempaa kun tavisdödöt, sitähän voisi vaikka syödä. (Halutessaan, minä en aio ;-)


Onnistuinkohan klähmimään
kameran linssin tahmaan, kun näyttää
tämä kuva kovin rasvaiselta?!?


***

On, on se hörhöys perinnöllistä. Kuopus esitteli minulle isänsä luona kehittelemän Nyys-kielen. Tosin hän ei enää muistanut kuin kaksi sanaa nyyskielellä: viisikymmentä on nyyskyt ja nei on ei. 

8 kommenttia:

  1. Meillä lapset käyttävät Marja Entrich'n dödöä, kun siinä ei pitäisi olla mitään 'vaarallista'. Tuoksuu ihanalta, on tehokas, mutta valitettavasti maksaa pikkasen enemmän eikä niitä saa kuin verkostomyynnin kautta. Mutta siitä vaikka sitten 'juhladödö' erityistilaisuuksiin, jos eteen tulee. Takaan, ettet pety. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mä olen googlaillut tuota Entrichiä kun olet sitä ennenkin sitä kehunut. Olisko ollut shamppoo tai saippua? Täytyy kurkata tämäkin, en nimittäin usko, että esikoinen suostuu tuota mönjää käyttämään ;-)

      Poista
  2. Hyvät dödöt ovat tarpeen ja kultaa kalliimpia, asia jonka huomasin eilen kun kaupungilla hoitamassa asioita. Välillä silmiä kirveli se käry...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Eilen oli ihan trooppinen ilmasto ainakin meillä täällä ennen kun tuli ukkonen ja sade. Kyllä siinä dödö kun dödö testataan ;-)

      Poista
  3. Mielenkiintoinen "resepti" dödölle. Laiskuus estää kokeilemasta, tyydyn näihin tavallisiin halpis-versioihin;) Siihen en usko, että missään teollisessa ei olisi lisäaineita, olkoon vaikka miten hienoja...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Olen vähän samalla lailla skeptinen. Mutta on tää vähän hassua läträämistä ;-) Näillä kuitenkin taidetaan mennä, koska kolmantenakaan päivänä ei vielä hiki haise ja täällä on edelleen ihan julmetun kuuma.

      Poista
  4. Maissitärkkelys kainaloissa vähän epäilyttää. Kuulostaa niin kiisselimäiseltä. :P Millainen oli kainalotuntuma muutaman tunnin kuluttua?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. En huomaa oikein mitään "tuntumaa". Helteellä tuo velli oli ihan juoksevaa ja nyt kiinteää. Sitä sitten sormilla sivelen kainaloon ja kuivuu hyvin pian. Eli mitään tuntumaa ei kyllä oikein sen jälkeen ole - se tärkkelyskin sinne mössöön jotenkin "hävisi" ja imeytyi.

      Olin kyllä itsekin vähän enemmänkin kuin hivenen skeptinen, mutta tällä hetkellä näyttää, että jatkan kokeilua ja saatan pitäytyä tässä versiossa.

      Poista

Kiitos kommentistasi!
Marjaana